Pierre Alechinsky

Home / Andere Filmmakers / Pierre Alechinsky

Pierre Alechinsky (1927)

Belgische kunstenaar

De Belgische kunstenaar Pierre Alechinsky werd in 1927 in Brussel geboren. Alechinsky studeerde van 1944 tot 1948 aan de academie in Brussel. De nadruk tijdens deze studie aan de “Ecole Nationale Supérieure d’Architecture et des Arts Décoratifs” lag op het gebied van boekillustratie en typografie.

Cobra

Pierre Alechinsky werd in 1947 lid van de kunstenaarsgroep Jeune Peinture Belge en exposeerde voor het eerst in Brussel. Twee jaar later werd hij na een ontmoeting met Christian Dotremont lid van Cobra. Alechinsky besteedde veel tijd aan Cobra: hij organiseerde en was betrokken bij het redigeren van het groepstijdschrift. Met de beeldhouwers Olivier Strebelle en Reinhoud organiseerde Pierre Alechinsky het trefpunt van de Cobra-kunstenaars Les ateliers du Marais. Ook was Pierre Alechinsky betrokken bij de laatste gemeenschappelijke tentoonstelling van Cobra in Luik. Na het uiteenvallen van Cobra vestigde Pierre Alechinsky zich in Parijs.

Japanse kalligrafie

Halverwege de jaren vijftig maakte Pierre Alechinsky een reis naar Japan, waar hij de Japanse kalligrafie bestudeerde. De kalligrafietekens zouden later regelmatig in zijn werk opduiken. Naast deze vrije penseelvoering viel Pierre Alechinsky aan het einde van de jaren vijftig op met dik beschilderde doeken met vooral witte, grijze, groene en blauwe tinten.
Tijdens een verblijf in de Verenigde Staten van Amerika in 1965 experimenteerde Pierre Alechinsky voor het eerst met acrylverf.

Samenwerking met andere kunstenaars en schrijvers

Pierre Alechinsky heeft met vele kunstenaars samengewerkt. Zo ontstonden bijvoorbeeld publicaties met verschillende kunstenaars en schrijvers.
In 1960 en 1972 was zijn werk te zien op de Biënnale van Venetië. Ook exposeerde Pierre Alechinsky op Documenta III in Kassel (1964), in het Centre Pompidou in Parijs (1978) en het Guggenheim Museum in New York (1987).

Ruud van Capelleveen, 2004

Alechinsky schreef het scenario voor de film van Luc de Heusch die gewijd was aan hun gemeenschappelijke vriend Christian Dotremont, de gangmaker van de beweging. Hij tekende ook de animaties van het filmportret van Luc de Heusch: Alechinsky naar het leven.

Van een reis in het Verre Oosten (1955), bracht hij beelden van een film mee die getuigen van zijn fascinatie voor het Japanse schrift.

 

Calligraphie japonaise

 

Histoire de detective 25

Het scholen van de hand, de populaire en klassieke kalligrafie die na de oorlog in Japan – opeens – avant-garde wordt.

1956. 16 mm., zwart-wit, 17′.

 

Productie: Pierre Alechinsky

Muziek: André Souris

Stem : Roger Blin

Beelds: Françis Haar

Montage : Jean Cleinge

Klank: Paul Leponce