Ernst Moerman

Home / Andere Filmmakers / Ernst Moerman

Ernst Moerman, de onvergetelijke onderschatte, de ongeëvenaarde koorddanser” (Carlos de Radzitzky) bracht zijn dagen door tussen balie, liaisons, jazz en poëzie. “Mooi als een jonge god, plaatste hi] zijn hele leven in het teken van een overweldigende poëtische verbeelding” (Robert Goffin). Deze vriend van Paul Eluard en eenmalig cineast eindigde zijn leven in een woonwagen. ln zijn korte leven (1897-1944) stelde hij roch een œuvre sarnen even wispelturig als hemzelf: van een Tristan et Yseult voor thearer tot een Vie imaginaire de Jésus-Christ of de spottende verzen van Fantômas 33.

 

 

Mr Fantomas 11M. Fantômas

24′,  1937, 35 mm

Productie : Les films Hagen-Tronje

Artistique directie: E. Vantonderen

beelden : R. & N. Vanpeperstraete

Régie : Jean Michel

Musik : Robert Ledent

 

 

met : Trudi van Tonderen (Elvire), Jean Michel (M Fantomas)

Françoise Bert – Jacqueline Arpé – Suzon Samuel – Mary E. Niecret – Léa Dumont – Ginette Samuel – Mary E. Niecret – Léa Dumont – Ginette Samuel – A. Hubner – L. Wilden – R. Darkers – E. van Tonderen – L. Degroote – E. Moerman – Le chien Emile

Moerman was een vurig liefhebber van het personage van Souvestre en Allain, Fantômas, die hij de bijnaam “de demoraliserende gentleman” meegaf en tot emblematisch hoofdfiguur van zijn middellange film maakte. Monsieur Fantôrnas, een “280.000ste hoofdstuk”, ging, onder muzikale begeleiding van Robert Ledent, in première in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten op 12 oktober 1937, samen met Un chien andalou.

Dit surrealistische vuurwerk, gedraaid met gebrekkige middelen op een strand en in een oud klooster, is rechtstreeks verwant met de serials van Feuillade. Met zijn smoking en klakhoed doorkruist de Meester van de Misdaad (vertolkt door de vader van de toekomstige Johnny Hallyday!) de hele wereld in zijn zoektocht naar de knappe Elvira. Onderweg pleegt hij misdrijven en aanslagen op de goede zeden. Ingrediënten zijn de radeloze verliefdheid, het labyrint der dromen, een ziedend antiklerikalisme en een opmep tot subversiviteit en avontuur in “een wereld waar niets onmogelijk is en waar het mirakel de kortste weg vormt van de onzekerheid naar het mysterie” (E. Moerman).