Katoen (het)

Home / Henri Storck / Filmografie / Films alfabetisch / Katoen (het)

 

Gent, met zijn belforten, zijn handelshuizen, zijn kades en zijn rijkdom, opent de film; Kortrijk sluit hem af.

Een voortdurende en didactische commentaarstem geeft veel informatie over de vezels en de draden, de machines en het fabricageproces. De montage toont afwisselend productiesequenties, gefilmd op een meeslepend ritme en dito muziek, als een mechanische choreografie (een duidelijk uitgelaten camera legt zich toe op het tonen van wervelende en wentelende spillen en klossen) en opnamen van producten (stoffen, bonnetterie, tapijten) uitgestald als door een handelsreiziger of als in de catalogus van La Redoute. Beeldherinneringen die nu een archeologisch karakter hebben uit een tijdperk van welvaart en uit een fase van de industriële revolutie.

 

Realisatie : Henri Storck

Beeld : John Fernhout

Montage : Henri Storck

Stem : Camille Goemans

Muziekbewerking : Gaston Brenta

Geluid : Ciné-studio’s

Productie : C.E.P.

 

Opdrachtfilm van het ministerie van Buitenlandse Handel

 

Nederlandse versie

Engelse en Spaanse versie

 

35 mm / zwart-wit / 13 minuten / 1935

 

Om de film te bekijken, gelieve de paswoord per email vragen naar info@fondshenristorck.be en dan hier 

 

De vertoning (Belgische propaganda door Belgische films vertoond in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel) was gestart met een magistrale documentaire van dezelfde Storck over de katoenindustrie … De regisseur toont ons alle activiteit rond dit product, dat tachtig spinnerijen en twee miljoen spillen in bedrijf houdt … Storck heeft als een groot virtuoos zijn voordeel gedaan met de diverse bewegingen van de machines, de klossen en de weefspoelen …

Frenay-Cid, La Meuse, 5 april 1935

 

Die van Storck bieden op een schitterende wijze wat men van ze verwacht. Ze zijn helder, compleet, expliciet, aangenaam om naar te kijken … Maar er zijn gebreken die enkel in het klankgedeelte te vinden zijn: te droge commentaar, een vermoeiende spreker en een gebrekkige mixage van de muziek en het woord.

R.J., Le Peuple, 29 maart 1938