Een animatiesequentie geeft uitleg over de financiële mechanismen die tot deze situatie hebben geleid, en wat men in de plaats moet stellen om de situatie te verhelpen: de devaluatie. De film, die op de thematiek ervoor/erna gebouwd is, verleent vervolgens ruimte aan het discours van Paul Van Zeeland, die zijn herstelpolitiek ontwikkelt, een herstel dat uitgebeeld wordt door scènes van familiale, speculatieve of industriële welstand. Het is de enige rechtstreeks politieke film van Henri Storck.
Realisatie : Henri Storck
Assistenten : Fernand Piette, Marcel Deflandre
Beeld : André Bac
Inserts : uittreksels uit Pathé-Journal (Belgische uitgave)
Montage : Henri Storck
Scenario en tekst : Eric de Haulleville
Stem : Ben Danou
Sonorisatie : Richard Eliot (Ciné-studio’s)
Muziek : André Souris
Productie : C.E.P.
Productieleider : R. G. Le Vaux
Opdrachtfilm voor de verkiezingscampagne van Paul Van Zeeland tegen de rexistische leider Léon Degrelle, op vraag van het comité Belgique toujours
Nederlandse versie onder de titel Nieuw België, tekst van Marnix Gijsen
35 mm / zwart-wit (Gevaert) /26 minuten / 1937
Om de film te bekijken, gelieve de paswoord per email vragen naar info@fondshenristorck.be en dan hier klikken
De C.E.P. heeft een mooi record gevestigd: in 15 dagen is ze erin geslaagd een film van 700 meter van een uitzonderlijke kwaliteit op te bouwen … De bioscoopuitbaters respecteerden evenwel een gevoel dat iedereen zal delen, en weigerden de film te projecteren, althans vòòr de verkiezingen. Waarom? Om de best denkbare reden: ze willen in de bioscoop niet aan politiek doen.
Krant van 9 april 1937
Zij (de prent) vangt aan met te herinneren aan de donkere krisisjaren, wanneer de havens en de nijverheidscentra als het ware stillagen en de werkloosheid vertwijfeling zaaide in zoovele gezinnen. Dan komen – treffende tegenstelling – de beelden van het nieuwe, van het huidige België met zijn overal herboren bedrijvigheid … Eerste-minister Van Zeeland verschijnt in de prent en spreekt, in het Nederlandsch in de eene, in het Fransch in de andere versie, den toeschouwer toe om beroep te doen op zijn gezond verstand en op zijn vertrouwen in de toekomst van ons grondwettelijk land.
Nieuw België heet de film. Geen titel paste beter, omdat geen andere meer dan deze aan de werkelijkheid beantwoordt.
Beeld van verlatenheid tijdens de crisisjaren, Het Laatste Nieuws, 6 april 1937
Een korte schets vertelt me méér dan een lang rapport, zei Napoleon. Deze gedachte van de overwinnaar van Austerlitz is uitstekend van toepassing op de film Nieuw België. De film ontvouwt op heldere wijze – dat kan men met recht zeggen – en véél helderder dan de lectuur van een lijvig rapport vol cijfermateriaal zou kunnen, de economische wedergeboorte van het land gedurende deze laatste maanden.
A.B., Le soir