Oostende, Koningin der badsteden

Home / Henri Storck / Filmografie / Films alfabetisch / Oostende, Koningin der badsteden

 

Het is een film over het geluk in het algemeen én over het bijzondere geluk Oostendenaar te zijn. Oostende overdag en ‘s nachts, het Oostende van de feesten en de stranden, het Oostende van de sport en de spelen. Wat de charme van deze catalogus van de recreatiemogelijkheden van de badstad uitmaakt, zijn de overtuiging van de cineast, de sensualiteit van de beelden en het genot dat in alle opnamen aanwezig is. De openingsscène, een zomerse middag aan zee, is een meesterwerk van observatie en montage.

Deze film is een montage bestaande uit fragmenten van 35 reportages in 1930 door Henri Storck gefilmd in zijn hoedanigheid van officiële cinegrafist van de stad Oostende.

 

Beelden en montage : Henri Storck

Muziek : Maurice Jaubert en James Ensor (Marche des Rotariens ostendais)

Klankbewerking : Jean Painlevé

Sonorisatie : Cinégraphie documentaire (Parijs), Petersen Poulsen-procédé

 

35 mm / zwart-wit / 11 minuten / 1931

 

Oostende, koningin der badsteden is een uiterst moderne documentaire film, bedoeld om in de belangrijkste Europese steden vertoond te worden ten einde buitenlanders naar de Belgische kust te lokken … We hebben persoonlijk de goed gestructureerde vorm van het concept kunnen vaststellen … De Kursaal is van binnen en van buiten gefilmd; jammer dat de binnenopnamen niet erg goed gelukt zijn.

Scribent, La Flandre libérale

 

Oostende twintig jaar geleden. Vorige zondag had in de Ciné Palace te Oostende een buitengewone vertoning plaats. Hoewel ze ‘s morgens plaatshad en op een uur dat veel Oostendenaren enkel het geluid van de koperblazers op het Wapenplein of van de hoogmis kennen, toch was le tout Ostende aanwezig. Men kwam om Oostende nog eens te zien zoals het was vòòr de afbraak … Oostende intact … Oostende compleet … Met welke emotie zien we het terug in de films van de heer Storck … Maar genoeg weekhartigheid. Wat het filmscherm het best aan herinneringen evoceerde, waren natuurlijke dingen die ons nog resten, die men ons niet heeft kunnen afnemen. De schitterende studie van het schuim die de camera maakt. De golven van de zee. De stranden.

Henri Vandeputte, Courrier du littoral, 24 juli 1949